Foretrækker du Stuvia på Dansk? Ændr til Dansk Blijf in Nederlands
VERKOPEN

Verdien honderden euro's per maand door samenvattingen te verkopen

Hoeveel slaap heb je nodig om goed te kunnen studeren?

Gepubliceerd op 28 juni 2017· Laatste update op 27 juli 2017

Gemiddeld slapen we tussen de 6 en 9 uur per dag. Dit betekent dat we ongeveer eenderde van ons leven in bed doorbrengen. Maar hoe lang moet je nou eigenlijk slapen om uitgerust wakker te worden en een hele dag een goede focus te hebben? Slapen is een essentieel ingrediënt wanneer je goede studieresultaten wil behalen. Of je nou stof uit je hoofd moet leren of een rapport moet typen, met voldoende slaap gaat het een stuk makkelijker.


Hoeveel uur slaap

Hoeveel slaap je per nacht nodig hebt, verschilt heel erg per persoon. Onderzoek aan de universiteit Leiden heeft bewezen dat als je student en een avondmens bent, je cijfers over het algemeen lager zijn. Je kan dit artikel hier lezen. Sommige personen kunnen goed functioneren met 7 uur slaap en anderen pas met 8 uur slaap. Het gezegde dat je na 8 uur pas uitgerust wakker wordt, komt niet bij iedereen overeen met de werkelijkheid. Je kan meten of je genoeg slaapt aan hoe je je overdag voelt. Hoeveel slaap je ‘s nachts nodig hebt hangt ook af van je dagelijkse activiteiten. Bij hoge lichamelijke of geestelijke inspanning heeft je lichaam meer rust nodig dan wanneer dit niet zo is.

Hoeveelheid uur

volgens de wetenschap Wanneer je overdag af en toe een rustmoment pakt, je geen stress hebt en het op een dag rustig aan doet is 4 tot 5 uur slaap genoeg. Veel mensen ervaren toch dat ze nog niet optimaal uitgerust zijn met 4 tot 5 uur slaap. Dit komt omdat we in een maatschappij leven waarin iedereen altijd haast heeft, aan het werk is, ‘s avonds nog overwerkt of 12 uur lang achter elkaar studeert. Een goede kernslaap in combinatie met voldoende ontspanning (in plaats van inspanning) over een normale dag is genoeg om je de volgende dag fit te voelen.

Invloed van leeftijd en geslacht op je slaappatroon

Hoe jonger je lichaam is, hoe meer slaap je nodig hebt. Dit komt omdat je lichaam zichzelf tijdens de slaap herstelt en ontwikkelt. Onderzoek wijst uit dat in de leeftijdscategorie 13-24 jarigen gemiddeld 9 uur per nacht slapen.. Vanaf je 25e heb je al minder slaap nodig, dan slaap je gemiddeld 7,5 uur per nacht. Ook is er een onderscheid te maken in slapen tussen mannen en vrouwen. Over het algemeen slapen mannen beter dan vrouwen. Dit komt door hormonale en psychosociale verschillen. Schommelende hormoonspiegels hebben invloed op de slaap tijdens de menstruatie, wanneer een vrouw zwanger is en in de overgang.


Wil jij beter slapen? Gebruik deze methoden:

  • Geen alcohol drinken voor het slapen. Zonder alcohol in je lichaam slaap je dieper.
  • Ook intensief sporten voor het slapen gaan is slecht; je lichaam is nog te warm en ‘actief’ om in rustmodus te komen.
  • Slaapritmes werken het effectiefst. Ga je elke avond om 23 uur naar bed en om 7 uur op, dan past je lichaam zich hier naar aan
  • Toch te weinig geslapen? Een powernapje ‘s middags helpt, maar zorgt er wel voor dat je die avond slechter in slaap komt. Het is daarom beter om eerder naar bed te gaan (makkelijker gezegd dan gedaan)
  • Kom je echt niet in slaap? Blijf niet liggen, maar ga een kwartiertje iets anders doen en probeer het dan nog eens.


NOS: Student én avondmens? Dan zijn je cijfers lager

Verdien honderden euro's per maand door samenvattingen te verkopen

Vragen? Neem contact op!
Foretrækker du Stuvia på Dansk? Ændr til Dansk Blijf in Nederlands