Foretrækker du Stuvia på Dansk? Ændr til Dansk Blijf in Nederlands
VERKOPEN
Zoeken

Verdien honderden euro's per maand door samenvattingen te verkopen

Hoe ga ik om met een black-out tijdens tentamen en kan ik dit voorkomen?

Gepubliceerd op 29 juni 2017· Laatste update op 27 juli 2017

Een black-out tijdens een tentamen is een students worst nightmare. Met name als je het gevoel hebt om een tentamen niet te gaan halen, bijvoorbeeld doordat je het idee hebt je dat toch niet genoeg voorbereid bent en dus zaken gaat vergeten. Je blokkeert volledig en op zo’n moment komt er niet veel zinvols meer uit. Bij een black-out is de opgeslagen informatie in het langetermijngeheugen tijdelijk niet toegankelijk. Dit wordt veroorzaakt door de stof noradrenaline. Spanning heeft een negatief effect op het lichaam en je brein, het veroorzaakt stress. Wanneer je stress ervaart gaan de bijnieren noradrenaline produceren. Bij een overproductie aan deze stof verlies je de mogelijkheid om logisch na te denken en ontstaat een black-out. Hoe ga je om met een black-out op het moment dat het gebeurt?


Spring naar de volgende vraag

Als je bezig bent met je tentamen en maar niet op het antwoord lijkt te komen, probeer dan niet te lang stil te staan bij die ene vraag. Spring gauw door naar de volgende vraag. Op een later moment komt het antwoord zo ineens naar boven en kun je de vraag alsnog beantwoorden. Want wanneer je gaat stressen over dat ene antwoord en daar heel lang bij stil blijft staan, kan het maar zo zijn dat je bij de volgende vragen ook vastloopt of in tijdnood komt en je vervolgens weer gehaast gaat werken.

Ontleed de vraag

Soms ligt het antwoord op het puntje van je tong, word je krampachtig en ga je jezelf frustreren. Het kan dan helpen om de vraag te ontleden en de kernwoorden even apart op te schrijven. Je kunt hierbij proberen te visualiseren wat je het hebt geleerd en dit uit te tekenen of te schrijven. Richt je hierbij op wat je wél weet en analyseer dit, richt je vooral niet op wat je niet weet.

Korte pauze

Neem een korte pauze van een aantal minuten als je helemaal bent vastgelopen. Kijk gewoon even rustig om je heen, drink wat (van paniek krijg je een droge mond) en probeer wat hernieuwde energie op te doen en met een frisse blik opnieuw een start te maken.

Kijk vooruit

Zeg tegen jezelf dat het niet erg is om het antwoord op dit moment even niet te weten en je er van jezelf later op terug mag komen. Piekeren zet namelijk een negatieve gedachtestroom in gang waardoor je je focus verliest. Probeer met jezelf af te spreken dat je je nu richt op het tentamen door het bijvoorbeeld rustig door te gaan lezen. Wat ook goed helpt is met jezelf afspreken dat je na het tentamen pas mag gaan piekeren. Je stelt het uit en door het even te parkeren geef je je hoofd weer ruimte om na te denken.

Doe een korte visualisatie oefening

Je kunt hierbij het beste je ogen even sluiten en al je ledematen om de beurt, inclusief je gezicht en buik even aanspannen en ontspannen. Als je hiermee klaar bent, visualiseer dan dat je op een strand ligt en een zeebriesje hoort en de wind in je gezicht voelt. Hou dit beeld even vast en open dan je ogen weer. Je zult merken dat de spanning in je lichaam al wat is afgenomen.

Hoe voorkom je een black-out?

Doordat je niets wilt vergeten ga je vaak al snel en gehaast van start. Je probeert zoveel mogelijk informatie van je tentamen in je op te nemen waardoor je je brein ineens heel veel te verwerken krijgt. Lees de vragen vraag voor vraag door. Lees de vraag rustig door en neem even een momentje om de vraag in je op te nemen en hem dan rustig te beantwoorden.

Als je een blaadje krijgt om aantekeningen op te maken, gebruik deze dan aan het begin van je tentamen nuttig door de dingen direct op te schrijven waarvan je bang bent deze later te vergeten.

Doe van te voren een aantal ademhalingsoefeningen. Hiermee kalmeer je je lichaam wat als je al zenuwachtig bent van te voren. Adem een stuk of 10 keer diep in en uit en probeer vanuit je buik te ademen. Op deze manier krijg je weer zuurstof in je hersenen die de noradrenaline weer afbreekt.

Als je van te voren bang bent voor een black-out, probeer dan de achterliggende gedachte en de mogelijke oorzaak hiervan te onderzoeken. Wellicht ontdek je bepaalde dingen welke de oorzaak van een black-out kunnen zijn en kun je hier aan werken.

Oefen thuis een situatie waarin je een mogelijk black-out kan krijgen, dus het maken van een tentamen en probeer dan bovenstaande tips uit te voeren. Mocht het dan toch gebeuren dan weet je hoe je het beste kunt ingrijpen.

Verdien honderden euro's per maand door samenvattingen te verkopen

Vragen? Neem contact op!
Foretrækker du Stuvia på Dansk? Ændr til Dansk Blijf in Nederlands